Werken met mij
Herken je dit?
- ‘Sorry, jongens en meiden ik kom er zo aan!’ Voor de zoveelste keer laat je jouw klas op je wachten. ‘Waarom leg ik nou niet gewoon op tijd alles klaar?!’
- Je collega steekt haar hoofd om het hoekje van de deur van je klaslokaal. ‘Het is half zes geweest, ga je ook zo naar huis?’ ‘Ja, ik ga zo!’ is jouw antwoord. Maar dat ‘zo’ is meer dan een uur later …
- Meerdere keren per dag hoor je jezelf zeggen ‘even …. doen’. En wat je op de puntjes invult is iets anders dan jij je had voorgenomen voor vandaag, want dat ben je ondertussen weer vergeten door de onrust in je hoofd.
- Sta je op je vrije dag bij de bouwmarkt, want jullie zouden vandaag eindelijk die ene kamer gaan opknappen, ligt je materialenlijstje nog op tafel. Het is stikdruk en al 11 uur geweest, dus op de gok neem je maar wat mee. Natuurlijk kom je er thuis achter dat het niet alles is en ook nog eens de verkeerde kleur verf.
- En vannacht, je lag wakker. Het gesprek tussen jou en partner spookt door je hoofd. Jullie hadden het over kinderen. ‘Zou ik dat allemaal geregeld krijgen? Werk, huishouden en dan ook kinderen.’ Moedergevoelens en liefde genoeg maar het is zonder kinderen voor jou al niet te doen.
Hoe zou het voor je zijn als:
- Je om 8.20 uur ontspannen bij de deur van je groep op de kinderen staat te wachten, want je weet dat alles klaar ligt, je hebt overal aan gedacht.
- Je om 17 uur met een goed gevoel naar huis gaat, zonder ‘huiswerk’. Heerlijk, wat een rust geeft dat in je hoofd!
- Jij jezelf hoorde zeggen ‘Ik doe eerst … en dan …’. en aan het einde van de dag de taken van je lijstje zijn gestreept. Je gaat om 17 uur met een goed gevoel naar huis, zonder ‘huiswerk’. Heerlijk, wat een rust geeft dat in je hoofd!
- Bij opening van de bouwmarkt om 8 uur, jij er staat mèt het juiste lijstje en je om 10 uur met een kop koffie in de hand tevreden kan staan kijken naar het eerste muurtje in je favoriete kleur?
- Je met een gerust hart gaat slapen omdat je het gevoel hebt ‘ik heb het onder controle’.
Dat is mogelijk als wij samen aan het werk gaan.
Jouw investering
Ik weet wat het ‘ongeorganiseerd zijn’ jou nu kost namelijk:
- een rot gevoel als wat jij je gepland had niet gelukt is,
- balen van jezelf,
- teleurgestelde leerlingen,
- scheve gezichten van collega’s,
- ruzie en irritatie met je partner,
- heel veel onrust in je hoofd,
- tijd, tijd en nog meer tijd … die je dus liever anders had besteed,
- werk wat niet afkomt,
- hobbies waar je niet aan toe komt,
- to do’s die blijven liggen,
- slapeloze nachten en…
- geld!
Want in plaats van naar de sportschool toe te gaan, werk je langer door of heb je geen puf meer om te bewegen en zeg je de les maar weer af. Je bent donateur van de sportschool geworden!
Alles bij elkaar is dat veel meer dan de investering in dit persoonlijke begeleidingstraject.
Vraag jezelf eens af ‘Wat is het me waard om dat aan te pakken?’ En wat levert het mij op?
Tip:
Als het goed is beschik je elk schooljaar over een persoonlijk ontwikkelbudget (scholingsbudget).
Het is mijn ervaring dat de meeste van mijn klanten daar dit traject mee bekostigen.
Ook de gelden die scholen/besturen ontvangen voor het verlagen van werkdruk kunnen worden ingezet.
Het begeleidingstraject
Het begeleidingstraject bestaat uit 6 sessies.
Aan het einde van het traject:
- Ben je op tijd voor afspraken.
- Kun je jouw aandacht bij je werk houden.
- Plan je jouw ‘to-do’s’ op een logische manier.
- Ben je op tijd klaar met je werk.
- Heb je dagelijkse routines en structuur aangebracht in je dag en week.
- En daardoor heb je rust in je hoofd en tijd en energie over voor wat je écht graag doet.
Heb je al bedacht wat je daar dan mee gaat doen?
Hoe ziet een traject eruit?
De investering voor dit persoonlijke ontwikkeltraject van 6 sessies is 1247,- (inclusief BTW)
- We starten met een gratis kennismakingsgesprek, telefonisch of online
- De sessies vinden plaats in Helenaveen of online.
Ervaringen
- Josanne stelt de juiste vragen
- Samen aan de slag
- Plan van aanpak
- Praktische tips
In de bijeenkomsten sprak het ons aan dat we met een duidelijk doel aan de slag gingen, het geeft inzicht en heeft een positieve insteek. Ook goed te begrijpen en volgen voor collega's.
Er zijn bij ons concrete acties uit voort gekomen, doordat teamleden weten waar ze invloed op uit kunnen oefenen. Bijvoorbeeld al meedenken in het opstellen van de jaarplanning voor het nieuwe schooljaar.
Voor een aantal teamleden is het een eerste impuls geweest om bewust te worden van eigen handelen en invloed. Het is aan de teamleden om dit daarna in werk toe te passen.
Fijn hoe er bij het vormgeven van de workshop goed overlegd kan worden wat de wens is en waar de focus op komt te liggen.
Het mooiste is dat ik daardoor mijn basis nu op orde heb en ik me minder defensief, onzeker en angstig voel. Vroeger dacht ik altijd dat andere collega’s per se meer weten, beter zijn en ook meer recht hebben om hun stempel op dingen te drukken. Deze onzekerheid hing onder andere ook ermee samen dat ik voelde dat de basis nog niet helmaal op orde was. Nu dat ik weet dat ik een wat steviger fundament heb, voel ik juist de ruimte voor creativiteit en visioenen voor onderwijsverbetering.
Ik voel me nu steviger in mijn schoenen staan, raak minder het overzicht kwijt en besef ook dat als er iets mis gaat dat ik dan kan en mag bijsturen en dat dit niet betekent dat ik over het algemeen niet goed functioneer.
Ik was blij met de persoonlijke en betrokkene manier van met elkaar in gesprek gaan van Josanne. Verder was het koppelen van voorbeelden uit de praktijk, literatuur en mijn eigen werkpraktijk en ervaringen een heel geslaagde manier om reflectie in gang te zetten en ook gedraag duurzaam te veranderen.
Josanne is een lieve, meegaande en aangenaame persoon met begrip voor je tekortkomingen en ook een oog voor je sterke kanten.
Ik was blij verrast hoe goed Josanne echt maatwerk kon bieden. De coaching draaide dus niet om de speciefieke en enige manier van orde houden en overzicht creeren maar om een manier van doen die uiteindelijk aansluit bij mijn eigen behoeftes en aandachtspunten.