Grip op je werk training
Van werkdruk naar werkgeluk
Maak werkdruk bespreekbaar en voorkom stress en uitval op de werkvloer. Ga van werkdruk naar werkgeluk.
Energieke docenten
Controle en overzicht zorgt voor rust en ontspanning. Docenten voelen zich energieker en kunnen veranderingen/vernieuwingen beter handelen.
Handige tips
Praktische tips en adviezen waar je direct mee aan de slag kan.
Grip op je werk training
De training Grip op je Werk geeft meer verdieping, zet actief in op duurzame inzetbaarheid en werkt preventief als het gaat over het voorkomen van uitval van docenten door werkdruk. In de training leer ik hoe je;
- Prioriteiten stelt;
- doelen stelt;
- een agenda effectief gebruikt;
- nauwkeurig tijd kan inschatten;
- taken effectief kan inplannen;
- uitstelgedrag voorkomt.
De ervaring heeft mij geleerd dat dit met name de executieve functies zijn die aandacht verdienen. Natuurlijk kan ik ook over de andere 6 executieve functies die wij kennen veel vertellen. Neem gerust contact op voor de mogelijkheden van een training op maat.
Download de training
Door onderstaand formulier in te vullen sturen wij aanvullende info over de training ‘Grip op je werk’ naar je op.
'Van werkdruk naar werkgeluk'
Workshop ‘Grip op je Werk’
Wanneer je het gevoel van werkdruk bespreekbaar maakt en het gesprek met de medewerkers aangaat over ‘werkgeluk’ dan kan dat zeker bijdragen aan het voorkomen van stress en eventueel uitval. Dat is precies wat ik graag wil, op preventief vlak, voor docenten van betekenis zijn.
Wat ik de afgelopen jaren heb ervaren is dat mijn praktische aanpak daarbij heel helpend is. Op het moment dat docenten het gevoel krijgen dat ze ‘controle en overzicht’ hebben over hun taken, dan is er veel meer rust in hun hoofd en meer ontspanning. Veranderingen en vernieuwingen zijn daardoor beter te handelen en zij voelen zich energieker.
Een laagdrempelige manier om invulling te geven op een studiedag aan het onderwerp ‘verlagen van werkdruk’ of ‘werkgeluk’ is mijn workshop ‘Grip op je werk’. De Workshop is geschikt voor kleine en grote groepen bevat actieve werkvormen en ruimte voor uitwisseling. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Prioriteiten stellen
- Tijd inschatten
- Realistischer plannen
- in de niet-lesgebonden tijd Vermijden van uitstelgedrag
‘Je hoeft niet geweldig te zijn om te beginnen, maar je moet wel beginnen om geweldig te kunnen zijn.’
Zig Ziglar (Omdenken)
Training Grip op je werk
Deze training kan gegeven worden aan het team van één school en kan ook stichting breed aangeboden worden bijvoorbeeld via de eigen scholingsacademie. Besturen en scholen bekostigen deze training vaak vanuit de werkdrukverlagingsmiddelen, NPO gelden of reguliere scholingsbudget.
Doelstelling
Docenten krijgen overzicht over en grip op hun tijd en taken. Na deze training kunnen zij:
- Met concrete handvatten de (niet-lesgebonden) tijd efficiënter indelen
- Meer focus en structuur aanbrengen in hun werk en waar mogelijk/nodig efficiënter overdragen
- Zichzelf doelen stellen en bewust kiezen voor ‘wat je doet en laat’
- Versterken van de eigen executieve functies
- Met meer plezier werken en leven.
Individuele begeleiding
Bij minder dan 4 deelnemers is de investering voor u als werkgever lager wanneer u deze docenten een individueel begeleidingstraject aan zou bieden.
Ervaringen van de training
Door de training heb ik ontdekt dat het voor mij belangrijk is om alle dingen die ik doe of wil doen ook echt schriftelijk te plannen. Door ze echt op te schrijven in een (papieren) agenda en er ook reistijd etc bij te zetten kom ik tot veel meer werkzaamheden dan voorheen. Het ruim inplannen van tijd vond ik ook vaak lastig maar door de training durf ik nu meer tijd in te plannen voor bv nakijkwerk.
Ik heb deze vaardigheden de afgelopen maanden steeds opnieuw geoefend en op dit moment kan ik zeggen dat het echt iets van mezelf geworden is. Inplannen doe ik nu vanzelf op papier en niet ‘in mijn hoofd’. Het gaat ook steeds makkelijker om meer tijd te plannen voor een bepaalde activiteit omdat ik meer ervaring heb en dus beter kan inschatten hoeveel tijd ik er echt mee kwijt ben of aan wil besteden.
Er is dus alleen al rust door de agenda die op mijn bureau ligt.
Mij sprak vooral het echte doen aan in de training, het was een goede mix van theorie en oefenen in de praktijk. De tijd tussen twee bijeenkomsten was precies goed om te kunnen oefenen en daarna weer verder te gaan. Het tempo was dus erg fijn voor mij.
Met wat ik geleerd heb ga ik nu door! … ik heb al een mooie papieren-agenda voor volgend jaar voor mijn werk in het onderwijs.
Ik heb mijn doelen bereikt. Ik heb het gevoel dat de cursus heeft bijgedragen aan de rust die ik heb gevonden in mijn werk. Vooral het stukje na-schools is nu beter voor mij te behappen en hierdoor is de combinatie met mijn andere werk goed te doen. Ik heb nu echt het gevoel dat ik mijn onderwijswerk ook in de 3 dagen kan doen die ik ervoor gepland heb.
Niet al het huiswerk was voor mij zinvol maar dat heeft ook vooral met je eigen leerdoel te maken. Bij iedere cursus zijn er zaken die meer of minder betrekking hebben op je leerdoel. Heeft natuurlijk ook te maken met je achtergrond, ervaringen en de persoon die je bent.
Het is een duidelijke training die leuk is om te volgen en die je nieuwsgierig maakt naar het vervolg. Het is ook een praktische cursus waarmee je gelijk aan de slag kunt/moet waardoor je ook gelijk resultaten kunt zien van je inspanning.
De gebruikte werkvormen tijdens de training waren aantrekkelijk en het was altijd fijn om aan te sluiten na een drukke werkdag. Er werd goed rekening gehouden met ons concentratievermogen.
Josanne heeft een fijne manier van lesgeven en omgaan met de groep. Je was flexibel en kon ter plekke aanpassen aan de situatie en de stemming van de groep. Het was een open manier van communiceren en de sfeer in de groep was hierdoor fijn en ontspannen. Ik voelde me vrij om alle dingen te zeggen/vragen die ik wilde.
Voor mij waren de werkvormen prima dus geen tips meer.
Blijf vooral op deze manier doorgaan Josanne, ik heb er veel van geleerd.
De training kwam helemaal overeen met wat ik er vooraf van verwachtte.
IG, Valkenburg