Waarom prioriteiten stellen zo z’n voordelen heeft

7 april 2022 |
Josanne
Je hebt geen tijd om prioriteiten te stellen en je kunt geen voordelen van prioriteiten stellen benoemen? Is het voor jouw gevoel alleen maar een tijdrovende bezigheid en dus reden om het niet te doen? In dit blog beschrijf ik 5 voordelen van het stellen van prioriteiten. Want ik ben van mening dat als je prioriteiten kunt stellen, jouw werk als docent een stuk leuker wordt!

Liever deze blog in PDF downloaden, klik hier

Waarom prioriteiten stellen zo z’n voordelen heeft

Herken je dit? Je hebt geen tijd om prioriteiten te stellen en je kunt geen voordelen van prioriteiten stellen benoemen? Is het voor jouw gevoel alleen maar een tijdrovende bezigheid en dus reden om het niet te doen? In dit blog beschrijf ik 5 voordelen van het stellen van prioriteiten. Want ik ben van mening dat als je prioriteiten kunt stellen, jouw werk als docent een stuk leuker wordt!

Prioriteiten stellen zorgt voor:

1. Meer ontspanning bij jou als docent
2. Hogere kwaliteit van je lessen en projecten
3. Een productievere docent
4. Gestelde doelen worden haalbaar
5. Meer werkplezier

We weten allemaal dat stress niet echt best is voor je gezondheid; hoofdpijn, spanningsklachten,
snellere veroudering van de hersenen, slecht slapen en daardoor weer eerder geprikkeld, slechter spijsvertering enz. Als je Googelt op ‘stress’ kom je genoeg nadelen tegen. Een groot voordeel van prioriteiten stellen, keuzes maken, is dat jouw stress drastisch afneemt. De druk neemt af doordat je ‘nee’ gaat zeggen en gaat inzien wat belangrijk is.

Door te kiezen voor de belangrijke taken heb je meer tijd en aandacht voor die taken, dat komt de kwaliteit ten goede. Je zult minder fouten maken en bijvoorbeeld ook veel vollediger zijn. Daar kun je
je vast wat bij voorstellen. Een simpel voorbeeld, als je even snel een toets in elkaar wilt draaien of een lesvoorbereiding dan is het resultaat eigenlijk altijd dat de les een stuk minder lekker loopt en er fouten zitten in de toets, dan wanneer je het met genoeg tijd en aandacht hebt kunnen doen. Dat werkt precies zo bij complexere taken.

Heb je helder wat je te doen staat? Dan krijg je meer gedaan, je bent productiever. Je weet namelijk waar je naartoe moet werken en dat maakt dat je vervolgens ook in staat bent om te doen wat nodig is om die taak uit te voeren.

Altijd fijn om die stip op de horizon te bereiken. Dat geeft zelfvertrouwen en maakt dat je de volgende taak of project aan durft te gaan. 

Als je ontspannen bent op je werk, sta je heel anders voor de groep. En dan neemt niet alleen de kwaliteit van lessen toe maar je behaalt ook meer resultaat met minder inspanning en daardoor zijn
de door jou gestelde doelen niet langer toekomstmuziek maar binnen handbereik! Dan ga je toch weer fluitend naar je werk?! 

Ik hoop dat ik je met deze 5 voordelen heb laten zien dat prioriteiten stellen echt wel zijn voordelen heeft! 

Nu je over voordelen hebt gelezen, wil je het stellen van prioriteiten misschien wel eens proberen? Lees dan ook eens mijn vorige blog over het plannen van je werk. 

Heb je daarna nog vragen? Ik kijk graag met je mee, stel hier je vraag.

Hartelijke groet, Josanne

Delen:

Meer tips

3 Tips om beter te leren onthouden

Wat is precies ‘werkgeheugen’?

Je werkgeheugen is eigenlijk het klembord en de zoekmachine van je brein. Je vindt 3 Tips om beter te leren houden als je klikt op de button.

Overprikkeld stress

‘Mijn hoofd is gewoon eerder vol dan mijn agenda.’

Een prikkelend blog. In vergelijking met 20 jaar geleden krijgen we nu maar liefst 20 keer zoveel informatie op ons af. Veel prikkels dus. Ik selecteerde de voor mij 5 belangrijkste tips om overprikkeling tegen te gaan zodat ik rust in mijn hoofd houd en mijn werk gedaan krijg.

Voorkomen van uitval door overpresteren

Leerkrachten met de kenmerken perfectionisme, grote betrokkenheid en verantwoordelijkheid kunnen (bij thuiswerken) in de valkuil van overpresteren stappen. Met deze tips kun je ze helpen dat te voorkomen.

Stuur ons een bericht