Voorkomen van uitval door overpresteren

6 april 2022 |
Josanne
Leerkrachten met de kenmerken perfectionisme, grote betrokkenheid en verantwoordelijkheid kunnen (bij thuiswerken) in de valkuil van overpresteren stappen. Met deze tips kun je ze helpen dat te voorkomen.

Deze blog liever in PDF? Klik hier om te downloaden. 

Werken de leerkrachten of docenten uit jouw team veel thuis, en zijn er die deze kenmerken hebben?

✔Behoorlijk perfectionistisch
✔Zeer betrokken
✔Verantwoordelijk ingesteld

Pas dan op, uitval ligt op de loer!

Deze medewerkers zouden door het thuiswerken makkelijk in de valkuil van overpresteren kunnen stappen en daardoor gaan uitvallen. 

Door hun perfectionisme gaan ze makkelijk over hun grenzen en hebben de neiging om maar door te blijven werken. 

Kaders en afgebakende taken vallen weg als je thuiswerkt. Net als contact met collega’s. Doordat ze controle willen houden en taken naar zich toe gaan trekken, zullen zij maar moeilijk kunnen stoppen met werken.

Hieronder 3 tips, zowel voor de thuiswerkers zelf als voor jou als collega of leidinggevende.

1. Vraag de perfectionistisch ingestelde mensen: wanneer is goed, goed genoeg? En vervolgens: voor wie is het goed genoeg? Deze vragen helpen om in te zien dat de mensen om hen heen al in een veel eerder tevreden zijn met hun werk. Alleen zelf zijn ze dat niet. Dus al die uren extra werk doen zij voor zichzelf. Voelt dat oké? Dan is dat natuurlijk geen probleem, alleen het gevaar van overpresteren en kans op uitvallen is wel aanwezig.

2. Mensen die zich verantwoordelijk voelen, hebben de neiging te veel werk naar zich toe te trekken en kunnen daar uiteindelijk flink last van krijgen. Waar zij zich niet altijd bewust van zijn is dat hun gedrag direct van invloed is op het gedrag van hun collega’s. Anders gezegd: door werk altijd naar zich toe te trekken zorgen zij er onbewust voor dat de ander steeds makkelijker werk naar hen toeschuift. Want zij ontvangen geen seintjes van hen dat het teveel is en zijn
zich van geen kwaad bewust. Sterker nog, ze zijn heel blij met deze collega! Totdat het hem of haar teveel wordt. De tip is: informeer regelmatig bij uw collega’s waar die mee bezig is (of laat je door de collega informeren) voordat die zich beschikbaar stelt voor een extra taak.

3. De laatste tip voor leidinggevenden van mensen die veel behoefte hebben aan controle: gooi ze niet in het diepe! Dat maakt de onzekerheid en behoefte aan bijvoorbeeld afgebakende taken alleen maar groter. Doe het stap voor stap en wees je er van bewust dat niet iedereen optimaal functioneert in een situatie met veel vrijheid. Thuiswerken past niet bij iedereen. Er kan veel geleerd en ‘geoefend worden op het gebied van vaardigheden èn er zijn grenzen.

Heb je er behoefte aan dat ik eens met je meekijk?

Neem dan gerust contact op via:

Messenger van LinkedIn
Een mailtje naar info@organizedbyjosefien.com
Of telefonisch 06 12 64 32 64
Josanne de Graaf

Delen:

Meer tips

Waarom prioriteiten stellen zo z’n voordelen heeft

Je hebt geen tijd om prioriteiten te stellen en je kunt geen voordelen van prioriteiten stellen benoemen? Is het voor jouw gevoel alleen maar een tijdrovende bezigheid en dus reden om het niet te doen? In dit blog beschrijf ik 5 voordelen van het stellen van prioriteiten. Want ik ben van mening dat als je prioriteiten kunt stellen, jouw werk als docent een stuk leuker wordt!

3 Tips om beter te leren onthouden

Wat is precies ‘werkgeheugen’?

Je werkgeheugen is eigenlijk het klembord en de zoekmachine van je brein. Je vindt 3 Tips om beter te leren houden als je klikt op de button.

Stuur mij een bericht

Chat openen
💬 Loop je achter de feiten aan?
Scan de code
Hoi,
Ervaar jij stress door je werk en wil je daar vanaf? Stuur gerust een appje. Dan hebben we contact.