‘Mijn hoofd is gewoon eerder vol dan mijn agenda.’

7 april 2022 |
Josanne
Een prikkelend blog. In vergelijking met 20 jaar geleden krijgen we nu maar liefst 20 keer zoveel informatie op ons af. Veel prikkels dus. Ik selecteerde de voor mij 5 belangrijkste tips om overprikkeling tegen te gaan zodat ik rust in mijn hoofd houd en mijn werk gedaan krijg.
Overprikkeld stress

Deze blog liever in PDF? Klik hier om te downloaden. 

In vergelijking met 20 jaar geleden krijgen we nu maar liefst 20 keer zoveel informatie op ons
af. Dat las ik in een artikel van Loek Oostra op www.MT.nl hij had een interview met de
schrijvers van het boek Van Big Bang naar Burn Out.

Al eerder hoorde ik tijdens een training die ik volgde dat we vandaag de dag in 3 maanden
tijd net zoveel prikkels te verwerken krijgen als de generatie van mijn opa en oma (ik ben 46
jaar) tijdens hun hele leven. Dat is nogal wat!

Onze hersens zijn daar in die paar decennia nog niet op aangepast, dan is het niet gek dat je
steeds meer hoort en leest over ‘overprikkeling’.

Toen ik in het begin als leerkracht werkte had ik regelmatig het gevoel van ‘volmelding’. De
groep was op dat moment dan bijvoorbeeld erg ‘doenig’ of ik moest veel schakelen tussen
leerlingen die met verschillende taken bezig waren. Dan kon ik wel eens het gevoel hebben
dat ik blokkeerde en niks meer kon. Al snel leerde ik dat te verhelpen door even rust te
pakken, de kinderen zelfstandig te laten werken en zelf een kopje thee te halen. Even een
loopje, heel eventjes niks en dan kon ik er weer tegenaan.

Overprikkeling ontstaat als er meer informatie van zintuigen wordt ontvangen dan er
verwerkt kan worden.

Als je langdurig overprikkeld bent, kan dat verregaande gevolgen hebben. Je lichaam
produceert dan voortdurend stresshormonen. Een teveel daarvan kan leiden tot klachten
zoals slaapproblemen, depressie, burn-out, angststoornissen, hartklachten en maag- en
darmklachten. (Hersenz.nl)

Tamara Beekma